KONDA Barometresi 2018 Yıllık Raporunu bu seneye özel online olarak incelemelerinize
sunuyoruz. Bu kapsamda sizler için hazırladığımız 4 farklı modülden biri de 9 yılın
interaktif toplumsal haritası çalışmamızdır.
Neden İnteraktif Toplumsal Harita?
Abonelerimizle paylaştığımız bu yeni interaktif modül, toplum içindeki karmaşık
örüntüleri
inceleme imkanı sağlıyor ve toplumun farklı kümeleri arasındaki ilişkileri bir arada ve
sadeleştirilmiş bir biçimde gösteriyor. Bu toplumsal harita ile toplumu ve yılları
içindeki
değişimleri daha iyi tanıyabileceğinizi umuyoruz.
Dokuz yılın toplumsal haritasının kullanımı ve yıllar içinde hareket
Bu gösterimde 2010 yılından beri her yılın demografik özellikler ve siyasi tercihe göre
oluşturulmuş toplumsal haritaların sonraki 9 yıl içindeki değişimini takip
edebilirsiniz.
Bu modülü açtığınızda her bir demografik kümeyi tarif eden noktanın zaman içinde nasıl
hareket ettiğini görüyorsunuz. Yıllar içindeki bu hareketi, farenizi sağ alt köşedeki
yıl
göstergesinin üzerinde sağa sola hareket ettirerek kendiniz de inceleyebilirsiniz.
Toplumsal haritayı nasıl oluşturduk?
Toplumsal haritanın temeli çoklu mütekabiliyet analizi (Multiple Correspondence Analysis
–
MCA) adı verilen istatistiki analiz yöntemine dayanıyor. Barometre araştırmalarımızın
her
birinde ele aldığımız 9 demografik değişkeni bu analiz yönteminin girdisi olarak
kullandık
ve birbirleri arasındaki ilişkiyi gösteren ve toplumsal harita olarak isimlendirdiğimiz
analiz sonucunu elde ettik.
MCA (çoklu mütekabiliyet analizi) nedir?
Nominal-kategorik veriler arasında bulunan ilişkilerin yapısını ve aralarındaki olası
örüntüleri iki boyutlu bir düzlemde göstermeye yarayan bir veri analizi tekniğidir.
Mütekabiliyet Analizinin (MA) ikiden fazla değişkenli, büyük veri setlerine uygulanması
ihtiyacına karşılık verir.
MCA, 60'lı yıllarda matematikçi ve dilbilimci Jean-Paul Benzécri'nin çalışmaları ile
şekillenmiş, 80'lerde hakkındaki araştırmaların İngilizceye çevrilmeye başlanması ve
Fransız
sosyolog Pierre Bourdieu'nün makalelerinde bu yönteme yer vermesi ile bu alandaki
çalışma ve
yayınlar hızla artmıştır.
MCA, verilerle ilgili keşif yapmaya uygun bir analiz yöntemidir. Değişkenlerin aldıkları
değerlerin birbirleriyle ilişkileri sonucunda oluşan ağırlık noktalarını gösterir.
MCA’da x
ve y eksenleri önceden tanımlı değildir. Analiz sonrasında incelenerek ve
anlamlandırılarak
adlandırılabilir.
Analizin sonucunda iki boyutlu düzlemde ortaya çıkan görüntüyü bir okul kantininde
öğrencilerin dağılımına benzetmek mümkündür. Bir öğrenci diğer öğrencilerin bazılarıyla
aynı
sınıftadır, bazılarıyla aynı spor takımındadır, bazılarıyla aynı okul servisini
kullanır,
bazılarıyla çok yakın arkadaş, bazılarıyla sadece tanıştır. Tüm öğrencilerin
birbirleriyle
bazıları güçlü, bazıları zayıf bu tür ilişkileri vardır. Sonuçta birbirleriyle birçok
açıdan
benzerlik gösteren veya bazı ilişkileri çok güçlü olan öğrenciler kantin ortamında
sıklıkla
beraber “takılır”, hatta klikler oluştururlar. Analiz yöntemi olarak MCA, bu
beraberlikleri,
farklı ilişkilerin gücünü ortaya koymaya, kantin ortamının bir anlamda haritasını
çıkarmaya
yarar.
MCA yöntemini Barometre verilerine nasıl uyguladık?
Son 4 yıldır Barometre raporlarındaki analizlerimizde, analiz yöntemlerinden biri olarak
çoklu mütekabiliyet analizini kullanıyoruz. Her ay görüştüğümüz kişilerin demografik
özelliklerini ve siyasi tercihlerini bu analize sokarak bu özelliklerin hangilerinin
birbirlerini çektiğini, hangilerini ise birbirlerini ittiğini, bir anlamda benzerlikleri
ve
farklılıkları tespit edebiliyor ve sonuçta toplumsal haritası adını verdiğimiz haritayı
çıkarıyoruz. Ardından her bir araştırmada toplumdaki fikir ayrılıklarının, farklı hayat
tarzlarının tutum ve davranışlarının bu doku üzerinde nerede yer aldığını anlamaya
çalışıyor
ve toplumun bir bütün olarak hareketini daha belirgin biçimde ortaya koymaya
çalışıyoruz.
Aşağıda soldaki görsel analizde kullanılan tüm denekleri birer nokta olarak gösteriyor
ve
parti tercihlerine göre renklendiriyor. Sağdaki görsel ise sadeleştirilmiş halini, yani
aynı
özelliklere sahip olanların konumlarını tek bir odak noktası olarak gösteriyor. Örneğin
yeşil olarak gösterilen tüm CHP’li deneklerin odak noktası sağdaki görselin sol üst
kısmında
yer alıyor.
Barometre verilerini kullanarak oluşturduğumuz toplumsal harita için dokuz temel
değişken
kullandık:
1. cinsiyet,
2. yaş,
3. eğitim,
4. siyasi tercih,
5. örtünme durumu,
6. etnik köken,
7. mezhep,
8. dindarlık,
9. hane geliri
Bu dokuz değişken, Türkiye’yi temsil etmek üzere yapılan her KONDA Barometresi
araştırmasında kullanılıyor, her anket formunda yer alıyor. Bu değişkenleri Türkiye’de
yaşayan 18 yaş üstü nüfusu temel olarak tarif eden özellikler olarak düşündüğümüzde, MCA
analizinin sonucunu toplumun haritası olarak görmeye başlayabiliriz.
Örneğin, kendini modern olarak tarif eden birinin CHP seçmeni olma ihtimalinin Ak Parti
seçmeni olma ihtimalinden çok daha yüksek olduğunu görüyoruz. Dolayısıyla haritada
Modernlerin koordinatıyla Ak Parti seçmenlerinin ortak koordinatı birbirine uzak. Aynı
şekilde, üniversite mezunlarının kendine modern deme olasılığı veya CHPli olma olasılığı
da
nispeten daha yüksektir. Dolayısıyla, üniversite mezunları modernlere yakın, Ak Parti
seçmeniyle uzak noktalara düşüyor. Ancak, bu ilişkilerden tüm üniversite mezunlarının
modern
olduğu veya Ak Parti’ye oy vermeyeceği sonucunu çıkarmak mümkün değil. Önemli olan
toplumun
genelindeki ilişkiler ağını ortaya dökmektir.
Diğer bir örnekte ise, Kürtlerin yarıdan fazlası HDP seçmeni, diğer önemli bir kısmı da
Ak
Parti seçmeni. Ayrıca, HDP seçmeninin de birçok açıdan toplumun ortalama özelliklerinden
farklı olduğunu biliyoruz. Dolayısıyla, HDP seçmeninin haritadaki koordinatının toplumun
öbekleştiği alana uzak olmasını anlamlandırabiliyoruz. Bu bilgilerle baktığımızda
Kürtlerin
toplumsal haritadaki konumlanmasının Ak Parti seçmeni ile HDP seçmeni arasında bir yerde
olması da beklenir bir durum.
E-posta: [email protected]